tisdag 7 augusti 2012

Recept: Fläskottlett i ugn a'la Lilleng

Idag bjuder jag på ett recept av Pia Lilleng
Jag har i princip följ det rakt av - men stekte löken först.
Jättegott - och helt annorlunda mot det jag brukar göra.
Detta ska jag göra fler gånger
Rune.Matomanen.


 
Det är bra med en skärbräda som ligger still och en bra kniv
Jag har en global - men detta är min favorit
Skärbrädan hittar du hos www.ninasmat.se


Vände på ordningen på löken och köttet


Så enkelt - och så gott




Fläskkotlett i ugn á la Lilleng
ca 2-4 personer
 

4 st            Kotletter
1 st            Gul lök  (ev. också 1-2 klyftor vitlök)
500 g         Krossade tomater
1½ - 2 dl    Grädde (mellangrädde, matgrädde, vispgrädde, ta vilken du vill)
                  Salt o svartpeppar
                  Smör

Sätt ugnen på 175 grader , 150 grader i konvektorugn

1.     Salta och peppra kotletterna.

2.     Förstek kotletterna i smör så att dom får en lätt stekyta och lägg dom sedan i en ugnsfast form.

3.     Ta lite vatten i skyn och blanda ut och häll det sedan i en skål.
 
4.     Häll i krossade tomaterna och grädden samt salta och peppra i samma skål och vispa ihop lätt.

5.     Förstek löken i smör så att de blir lätt gyllenbruna. Ta lite vatten i stekpannan och häll sedan allt i skålen tillsammans med det andra och vispa lätt.

5.     Häll allt från skålen över kotletterna

6.     Sätt kotletterna med såsen i ugnen och låt det koka ihop i ca 1 timme, ser du att det börjar bli för brunt så sätt över en folie.


Serveras med potatis och en god sallad vare sig det är en kokt sådan eller färsk en och svart vinbärsgelé samt gärna också med vitlöksbaguette som bröd.


Rätten tar ca 1 ½ timme, alltså en snabb och lätt rätt att göra och som sköter sig mesta tiden i ugnen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar